Bagry
Bagry nebo též exkavátory či rypadla nemůžou chybět na žádné stavbě. Jejich účelem je těžba a přemisťování hornin. Mezi jejich základní části patří podkop s pracovním zařízením (lopatou), kabina s pracovištěm obsluhy a podvozek. Bagry se nejčastěji dělí podle způsobu pohybu na bagry s pásovým podvozkem, bagry s kolovým podvozkem a kráčivé bagry. Pásový podvozek má výhodu ve větší průchodnosti v těžkém terénu a v lepší stabilitě, naopak kolový podvozek umožňuje snadnější a rychlejší přesun bagru, a to i po silnicích v běžném provozu. My používáme oba typy.
Traktorbagry
Základ tohoto stroje tvoří velký traktor, který ve většině případů obsahuje pneumatické pneumatiky. K přední části vozidla je připevněna lopata nakladače, díky čemuž je traktorbagr univerzálním strojem, který zvládne řadu těžkých úkolů. Výrazný prvek tvoří speciálně zkonstruovaná kabina, jež umožňuje obsluze ovládat nakladač i rypadlo (přestože se obě jednotky většinou nepoužívají současně). V naší flotile naleznete i traktorbagry Case nové řady SV.
Truboukladače
Jak už napovídá jeho název, trubo ukladače naleznou své uplatnění při kladení trubek (například ropovody, plynovody). My je používáme mimo jiné při stavbě vodovodního potrubí. První trubo ukladače byly postaveny na bázi pásového traktoru a jeřábu. Stejně jako nakladače vynikají i tyto stroje výbornou stabilitou a nosností. Díky možnosti naklápění (instalované protizávaží) umožňují trubo ukladače bezpečnější a snazší manipulaci s velkými a těžkými trubkami.
Pásové a kolové dozery
Traktorové stroje, které na stavbě rozhrnují zeminu. Jejich pracovním nástrojem je radlice, někdy bývají opatřeny i rozrývačem. Většinou jsou k vidění na pásovém podvozku. Kromě stavby zastanou dozery (v češtině se používá výraz „shrnovač“) práci při různých demolicích. Obvykle se rozdělují na buldozery (čelní shrnovače), angledozery (boční shrnovače) a tiltdozery.
Nákladní vozy
Jeřáby
Pro přepravu sypkých materiálů, písků, zeminy, skrývky, kameniva, rudy, nerostů atd.je zapotřebí nákladních vozů o co největší nosnosti. K tomuto účelu slouží tzv. dump trucky, se kterými se setkáme nejčastěji v dolech. Využívají rozdílných technických, rozměrových a emisních parametrů a nařízení, která platí pro stavební či tzv. pracovní stroje. Nevýhod a dump trucků spočívá v tom, že jim není dovolen provoz na běžných silničních komunikacích. Ovšem právě tuto zmíněnou nevýhodu smazávají těžké nákladní vozy Tatra s homologací „Pracovní stroj“. V naší společnosti používáme Tatry dlouhodobě, protože se nám skvěle osvědčily při realizaci mnoha zakázek.
Jedná se o stroj, bez kterého se neobejde žádná stavba. Spadá do kategorie zdvihadel a slouží k přemisťování těžkých předmětů a břemen. Obvykle je vybaven kladnicí a hákem na laně. Mezi základní druhy jeřábů se řadí:
- Mobilní jeřáb (kolový a pásový)
- Lodní jeřáb
- Mostový jeřáb (vnitřní, oboustranný, konzolový)
- Portálový jeřáb (přístavní, průmyslový, stavební)
- Věžový jeřáb
- Kolejový jeřáb
- Člunový jeřáb